Blog

Hoeveel Personalisatie kun je aan?

Waarom ga je niet zo snel tussen die twee vreemden zitten op dat bankje dat zo mooi over zee uitkijkt? En hoe zou het komen dat die twee ieder aan het eind van dat bankje zitten? Wel, dit heeft te maken met je persoonlijke comfortzone. Ontwerpers weten dat ze bankjes hierdoor niet te kort moeten maken.
Hoe zit dat met gegevens? Is hier ook een comfortzone te vinden?

 

Jouw gegevens

Dat webwinkels, nieuwswebsites, sociale media, fitness-apps, ziekenhuizen, recruiters, en ga zo maar door graag online je gegevens verzamelen, wist je al.
Het begint met hen toestemming te verlenen aan cookies. Jouw web-gedrag mag dan een beetje door “vreemden” gevolgd worden en hierdoor zie je af en toe een gepersonaliseerde advertentie in beeld.
Het gaat al verder als je besloten hebt een persoonlijk profiel aan te maken via een account. Daar kun je zelf aangeven welke informatie een organisatie nog meer van je mag weten, mag inzetten of zelfs mag delen met anderen.
Meteen komen er dan veel vragen bij je op over je privacy en veiligheid. Maar daar gaat dit stukje niet niet over. Waar het wél over gaat, is wanneer een winkel, app of account over een bepaalde persoonlijke grens bij je gaat. Waar ligt die grens? Waar wordt men té persoonlijk?

 

Persoonlijke comfortzone

Communicatie en –marketing afdelingen willen zoveel mogelijk van je begrijpen en weten.
Zij willen weten wat je verwacht als je contact met ze hebt of zoekt. Het kan gaan om de pagina waar je zojuist vandaan bent gekomen, je zoekwoorden, je eerder bezochte pagina's, je locatie en het weer dat het daar is, je interesses en voorkeuren in social media, je schermresolutie, je taalvoorkeuren, gemiddeld aanwezige tijd op pagina en ga zo maar door.
De bedoeling hiervan is jou als gebruiker zo verbonden mogelijk te laten voelen met boodschap, dienst of product. De inhoud dient zoveel mogelijk aangepast te zijn aan je interesses en voorkeuren. Het moet een fijne ervaring opleveren.
Organisaties streven ernaar al deze gegevens zo actueel mogelijk te houden en hoe vaker dit gemeten wordt, hoe meer inzicht ontstaat in de "reis" die de gebruiker doorloopt.
Wanneer wordt nu jouw comfortzone overschreden? Hier is enig onderzoek  naar gedaan. Daarbij komt naar voren dat je “afhaakt” als je vindt dat de boodschap:
• Niet uit een betrouwbare bron komt
• Niet accuraat is
• Niet bij jouw of je werk past.  Ofwel: niet relevant is of geen waarde toevoegt.

 

Waarde

Wat moet je je voorstellen bij waarde? Stel je hierbij voor dat je:
• Ergens mee beloond wordt. Denk hierbij niet alleen aan financieel voordeel maar ook aan andere zaken die voor jou als beloning worden ervaren.
• Ergens aan herinnerd wordt. Een reminder, die je precies op tijd op praktische en relevante manier ergens aan herinnert.
Erkend wordt. U verdiende deze door bepaalde actie en verrichte inspanningen
Ondersteund wordt. Bijvoorbeeld bij een vraag, uitdaging of probleem die u zelf niet direct kunt oplossen.
• Er speciaal voor joú gekozen wordt. Voor wat jij gedaan hebt. Voor jouw kwaliteiten bieden we je speciaal onze dienst, product of boodschap aan.

Van deze inzichten kan dus nog veel geleerd worden. Juist ook bij gepersonaliseerd leren.
Gegevens echt zo goed mogelijk proberen te begrijpen wordt steeds belangrijker omdat iedereen  zoveel informatie krijgt toegediend. Juist bij een leerervaring gaat het om een continue gegevensstroom, die voortdurend in beweging is. Zorg voor een goede samenwerking in teams om leerinformatie te begrijpen. Voeg relevantie en waarde voor zowel lerende als begeleider toe. Dat is een belangrijke succesfactor.