Blog

Mijn dashboard

Het woord Ipadscholen komt tegenwoordig vaak voor op mijn Ipad.
Alleen op mijn Ipad? Nee hoor, eigenlijk elk scherm dat ik voor mij heb. Dat beeldscherm vormt zich eigenlijk steeds meer om tot een dashboard, waar ik het aantal knopjes, schuifjes, widgets en metertjes zelf kan bepalen.

Op zich is dit niet nieuw. Het managen van leren kon al jarenlang met leeromgevingen geregeld worden.

Het kenmerkende verschil is echter, dat deze dashboards steeds adaptiever worden. Met Big Educational Data kunnen er toepassingen gemaakt worden, die zowel de lerende als de docent (“manager”) elk moment in het leerproces helpen.
Hoe komt dit nu? De twee tectonische platen die Wetenschap en Educatie heten raken elkaar steeds vaker. Ze ontwikkelen samen zeer interessante toepassingen op het gebied van Learning Analytics.

Ook de verschillende rollen bij die dasboards worden adaptiever. Managers, leraren en coaches kunnen steeds makkelijker de rol van lerende innemen en omgekeerd. Door de intuïtieve en uitnodigende dashboards vindt er steeds vaker onderlinge feedback plaats, die kan leiden tot leuker en beter leren.

Mijn Dashboard is dynamisch aan het worden! De rijder en bijrijder stimuleren elkaar steeds meer.
Er onstaat hierdoor overigens wel een nieuwe rol. Die van Educational Data Facilitator.