Blog

Get Lucky

“Get Lucky” is een wereldwijde hit van Daft Punk. De muzikale drijfveer van dit tweetal – onherkenbaar door het dragen van helmen – komt voort uit het het spanningsveld tussen mens en machine. Robots willen mens worden en menselijke emoties hebben. Je hoort de robots ook af en toe door de muziek heen. Wie heeft de regie in handen? Mens of Technologie? Hetzelfde zie je terug in een andere wereldwijde hit:Learning Analytics. Dat is overigens niet nieuw. Net als Kraftwerk Daft Punk al in de jaren 70 voorging, bestonden er in de jaren vijftig al leermachines.

Learning Analytics leidt tot meer persoonlijk leren dan ooit het geval was. Je eigen leergedrag weerspiegelt hoeveel tijd je er aan besteedt, hoe vaak je inlogt, hoeveel swipes of muisklikken je nodig hebt, welke bronnen je bezoekt, aan welke opdrachten je bent begonnen, welke werkstukken je hebt gemaakt en welke waarderingen je hebt behaald. Niet alleen heel zinvol voor het docententeam, ook voor de student zelf. In de Verenigde Staten zijn hier al veelbelovende resultaten mee behaald. De tijd wordt effectiever en efficiënter besteed.

Meten is weten, maar niet voorspellen. Veel onderzoek wordt ook nog gedaan naar wát je moet meten. Voor de één werkt het wel. Voor de ander minder. In ieder geval zijn er tegenwoordig betekenisvolle leerprofielen op te maken, die in toegankelijke grafieken en tabellen gepresenteerd worden. Wat je er niet uithaalt, is de motivatie van de student. Wat leidde nu precies tot het leergedrag? Angst? Plezier? Verveling?

De ontwikkeling is veelbelovend en biedt concrete marktkansen. Neemt de leermachine het over? Dat niet, maar het is wel erg belangrijk dat de gegevens veilig zijn en in de juiste handen blijven. Dan blijven er de mooiste hits komen!